V marci 2025 sme na našej fakulte slávnostne uviedli do užívania jedinečné zariadenie – Virtuálnu interaktívnu mechaniku (VIM), ktoré je výsledkom spolupráce našich a zahraničných odborníkov.
Na projekte Virtuálnej interaktívnej mechaniky pracoval tím odborníkov pod vedením profesora Milana Sokola z Katedry stavebnej mechaniky SvF v spolupráci s mexickou univerzitou Tecnológico de Monerrey, ktorá projekt významne podporila. Tím z mexickej univerzity viedol profesor Saúl Enrique Crespo Sánchez.
Virtuálna interaktívna mechanika je moderná aplikácia, ktorá interaktívnou hravou formou umožní študentom oboznámiť sa sriešením rôznych typov úloh mechaniky. Zariadenie predstavil a slávnostne uviedol do života profesor Milan Sokol za prítomnosti dekana Stavebnej fakulty, profesora Stanislava Unčíka, a dekana Fakulty architektúry a dizajnu, docenta Branislava Puškára. „Virtuálna interaktívna mechanika umožňuje nahliadnuť virtuálne dovnútra konštrukcie a vizualizovať „tok“ síl a napätí pri zmene zaťaženia. Všetko možno sledovať v reálnom čase, pretože výsledky sú aktualizované približne 40-krát za sekundu,“ vysvetľuje vedúci projektu, profesor Milan Sokol.
Na slávnostnom predstavení nechýbali ani odborníci, ktorí sa podieľali na vývoji zariadenia, spolu so zástupcami firiem zodpovedných za jeho inštaláciu. Cez online pripojenie sa prítomným prihovoril aj profesor Saúl Crespo z Mexika: „Takáto spolupráca posúva hranice poznania a prináša inovatívne riešenia, z ktorých majú prospech študenti z oboch univerzít.“
Aplikácia je dostupná na interaktívnej obrazovke umiestnenej na 2. poschodí pri vchode do bloku A. Je voľne dostupná študentom, vedeckým i pedagogickým pracovníkom fakulty. „Virtuálna interaktívna mechanika môže byť užitočná aj pre študentov iných zameraní napr. aj architektúry. Zoberme si taký príklad, že architekt vytvára určité umelecké dielo. To musí nejako umiestniť na podstavec, t.j. podoprieť ho. Vďaka tejto aplikácii môže aspoň orientačne zistiť, kde bude objekt najviac namáhaný,“ dodáva profesor Sokol.
Interaktívna obrazovka hlasom navádza osobu stojacu pred obrazovkou, akým pohybom má zadať požadované vykonanie úloh. Zmenu zaťaženia realizuje osoba stojaca na jednom z vyznačených bodov na podlahe (modrý, červený, žltý). Zmeraním výšky osoby sa generuje vertikálne zaťaženie. Vodorovné sily sa zadávajú pohybom rúk do strán. Aplikácia tiež umožňuje sledovať problémy z dynamiky stavebných konštrukcií, kde sa zaťaženia v čase zadáva pohybom ruky. Veľmi názorný je modul seizmicita, kde v reálnom čase môžeme sledovať napríklad to, ako sa konštrukcia správa počas zemetrasenia.
Za úspešné zavŕšenie projektu patrí vďaka všetkým, ktorí sa na ňom akýmkoľvek spôsobom podieľali. Osobitné poďakovanie patrí Ing. Romanovi Benešovi a jeho manželke profesorke Vande Benešovej z Fakulty informatiky a informačných technológií STU, ktorí pripravili interface na čítanie dát z X-Box. Ďalej patrí poďakovanie Ing. Milanovi Ďurčanskému, ktorý vyrobil mnohé elektronické súčiastky na experimentálnu časť. V neposlednom rade patrí vďaka aj Ing. Karolíne Mazáčkovej, Lucii Oravcovej a Ing. Michalovi Krchňákovi. Veľké poďakovanie chceme vysloviť spoločnosti Ingsteel, s. r. o., ktorá vybudovala krásne priestory pre výstavu a spoločnosti a AGC, s. r. o., Trenčín, ktorá zabezpečila sklenené výplne. Vďaka patrí aj vedeniu fakulty za podporu pri realizácii projektu.
Text a foto: Tatiana Zaťková