Významný podiel na dominantných objektoch víťaznej Stavby roka 2022 majú aj naši pedagógovia z Katedry betónových konštrukcií a mostov.
Víťazom súťaže ASB Stavba roka 2022 sa v kategórii inžinierskych konštrukcií stala modernizácia trate Púchov – Považská Bystrica, na ktorej sa významne podieľali členovia našej Katedry betónových konštrukcií a mostov. Dvomi dominantnými objektmi tohto úseku trate sú železničné mosty preklenujúce Nosickú priehradu a rieku Váh.
V rámci riešenia jedného z mostov boli použité tzv. extradosed predpínacie jednotky pre železničný most po prvýkrát na Slovensku. Toto riešenie vyplynulo z navrhnutej trasy a nutných gabaritov pod mostom, pričom toto riešenie umožnilo minimalizáciu výšky nosnej konštrukcie pre primerané rozpätia. Ďalšou inováciou v rámci projekcie a následnej realizácie bolo použitie elektroizolovaných predpínacích káblov, ktoré majú zabezpečiť dlhú životnosť mostov. Vďaka tomuto riešeniu predpätia, ktoré sa použilo na Slovensku po prvýkrát, získali mosty aj ocenenie SNK fib a most cez Nosickú priehradu aj nomináciu na svetové ocenenie od fib - international.
Celkové riešenie mostov muselo zohľadniť aj pomerne náročný terén pri oporách mostov a zakladanie vo vode v rámci Nosickej priehrady a v koryte rieky Váh. Architektúra mostov tak vznikala s ohľadom na existujúce okrajové podmienky terénu a požiadavky na vedenie železničnej trate s využitím najnovších technológií. Výsledné tvary mostov sú tak výhradným dielom pracovníkov Katedry betónových konštrukcií a mostov, ktorí stáli pri ich projekcii od konceptu až po výkresovú dokumentáciu pre tender na úrovni dokumentácie pre realizáciu stavby.
Na návrhu mostov pracovali:
- hlavný koordinátor projektu a zároveň zodpovedný projektant mosta cez Váh: prof. Ing. Ľudovít Fillo, PhD.
- horná stavba mostov a zodpovedný projektant mosta cez Nosickú priehradu: prof. Ing. Jaroslav Halvoník, PhD.
- horná stavba mosta cez Váh: doc. Ing. Viktor Borzovič, PhD.
- spodná stavba mostov: doc. Ing. Peter Paulík, PhD.
- zakladanie mostov: prof. Ing. Peter Turček, PhD. z Katedry geotechniky
Na vypracovaní výkresovej dokumentácie a statických výpočtoch sa podieľalo aj niekoľko doktorandov, ktorí v danom období študovali na katedre.
Parametre železničného mosta nad Nosickou priehradou
- prvý betónový železničný most typu extradosed na území SR
- dĺžka mosta 604 m
- šírka mosta 16,76 m
- počet polí: 13
- maximálne rozpätie: 51,5 m
Fotografie mosta počas výstavby a dokončeného diela
Foto: Peter Paulík a Doprastav a.s.
Parametre železničného mosta nad Váhom
- dĺžka mosta: 312 m
- šírka mosta 16,42 m
- počet polí: 5
- maximálne rozpätie: 65 m
Fotografie mosta počas výstavby a dokončeného diela
Foto: Peter Paulík a Váhostav-SK a.s.
Viac informácií o víťaznom projekte v kategórii inžinierskych stavieb nájdete na stránke Stavby roka.
Text: Peter Paulík, Katedra betónových konštrukcií a mostov SvF