Mladí ľudia z Ukrajiny prichádzajú študovať na Slovensko už niekoľko rokov. Po ruskej agresii 24. februára 2022 počet študentov a študentiek z Ukrajiny prudko narástol. Vojna trvá už dva roky a preukazuje sa to aj na zvýšení počtu študentov na slovenských vysokých školách. Napríklad v odbore priestorové plánovanie na Ústave manažmentu STU v Bratislave boli v akademickom roku 2021/2022 dve študentky z Ukrajiny z celkového počtu 23 ľudí. V ďalšom roku (2022/2023) sa počet zvýšil na 12 študentov (tvorili 44 % z ročníka v odbore). V tomto roku študuje v rovnakom odbore spolu 39 ľudí, z toho 26 pochádza z Ukrajiny (66 % z ročníka v odbore).
Aj keď jazykové inštitúty a aj samotné univerzity, vrátane tej našej, poskytujú vzdelávanie v oblasti jazyka, problém nastáva pri odbornej terminológii. Študenti a študentky z Ukrajiny sa dokážu pomerne rýchlo naučiť základy slovenského jazyka a už po pár mesiacoch viesť konverzáciu, no pri technických študijných odboroch im slovná zásoba chýba. Tento deficit sa prejavuje pri vypracovávaní zadaní, písaní skúšok alebo záverečných prác. Klasické slovníky neposkytujú kvalitný odborný preklad v technických oblastiach.
Práve kvôli absencii odborného slovníka som sa rozhodol vytvoriť digitálnu vzdelávaciu platformu, ktorej súčasťou bude aj online stavbársky terminologický výkladový slovník. To znamená, že okrem samotného výrazu, bude mať aj definíciu daného výrazu. Navyše bude slovník postupne v anglickom, nemeckom, ukrajinskom, ruskom aj maďarskom jazyku. Okrem slovníka bude platforma obsahovať edukačné materiály vo forme online cvičení z jednotlivých odborov v stavebníctve v jazykových mutáciách slovenčina – ukrajinčina a slovenčina – ruština. Na tvorbe databázy spolupracujem s katedrami naprieč Stavebnou fakultou, ktoré mi poskytujú či už priamo materiály, alebo ma odkazujú na vhodnú literatúru a technické normy, z ktorých môžem dané termíny čerpať.
Projekt v súčasnosti uskutočňujem v rámci štúdia akreditovaného ročného vzdelávacieho programu Sokratovho inštitútu, ktorý je určený pre mladých ľudí do 30 rokov. V rámci workshopov sa mladí ľudia vzdelávajú v oblasti riadenia verejnoprospešných projektov. V aktuálnom ročníku sa Sokratovho inštitútu zúčastňuje z našej fakulty okrem mňa aj doktorand Ing. Patrik Václavik z Katedry geotechniky.
Vďaka vzdelávacej platforme si študentky a študenti z Ukrajiny budú môcť precvičiť konkrétne odborné výrazy, ktoré potrebujú pri štúdiu v danom stavebnom odbore. Navyše budú mať pomôcku pri vypracovávaní záverečných prác a príprave na skúšky, kedy si budú môcť nájsť výrazy aj s definíciami, ktorým nerozumejú. Zlepšenie odborných jazykových znalostí pomôže lepšie porozumieť učivu a po ukončení vysokej školy poskytne rovnaké možnosti uplatnenia na pracovnom trhu.
Rozsiahla terminologická databáza z oblasti stavebníctva vedená v niekoľkých cudzích jazykoch pomôže aj pri odborných prekladoch publikácii do zahraničných časopisov, písaní záverečných prác v cudzom jazyku a v neposlednom rade, môže slúžiť ako odborný jazykový podklad pri úprave technických noriem na Ukrajine.
Text: Ing. Jakub Takács, PhD., Katedra dopravných stavieb SvF